رفتار با افسرده ها (ج)

در رفتار با افسرده ها چه اصولی را باید رعایت کنیم؟ افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان شناختی است که در میان زنان دو برابر بیشتر از مردان رواج دارد. این اختلال از یک احساس غمگینی روزمره فراتر است و باعث افت عملکرد فرد در حوزه های مختلف زندگی می شود. در این شرایط افرادی که از حمایت اجتماعی اطرافیانشان برخوردار هستند اغلب زودتر فرایند درمان را پیگیری کرده و در طی آن سریع تر پیش می روند. از همین رو آموزش نحوه صحیح رفتار با فرد افسرده می تواند در پیشگیری و درمان موثر این اختلال در جامعه تاثیر بسزایی بگذارد. برای آشنایی بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اهمیت داشتن رفتار صحیح با افسرده ها

افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روان شناختی است که در میان زنان دو برابر بیش از مردان رواج دارد. علائم ابتلا به این اختلال از یک احساس ناراحتی یا نارضایتی طبیعی که در روند زندگی همه افراد پیش می آید فراتر است. در واقع افراد هنگامی که به افسردگی بالینی دچار می شوند احساس غمگینی یا بی تفاوتی شدیدی را در اکثر اوقات روز نشان می دهند.

علاوه بر این مشکل این وضعیت با علائم دیگری نیز همراه می شود که از جمله آن ها می توان به از دست دادن علایق، تغییر در الگوی خواب و اشتها، بروز مشکلات شناختی نظیر کاهش تمرکز، کندی روانی یا بی قراری حرکتی، احساس گناه یا بی ارزشی، درگیری با افکار مرگ و خودکی را نام برد.

بررسی ها نشان می دهند در این شرایط افرادی که از جانب اطرافیانشان حمایت اجتماعی مناسبی دریافت می کنند اغلب زودتر در جست و جوی درمان های حرفه ای برمی آیند و در طی فرایند آن نیز پیشرفت سریع تری خواهند داشت. در نتیجه آگاهی بالای افراد جامعه در مورد نحوه صحیح برخورد با افراد افسرده می تواند در پیشگیری و درمان این اختلال موثر باشد.

اصول رفتار با افسرده ها

برای اینکه بتوانید با افراد مبتلا به اختلال افسردگی رفتار درستی داشته باشید رعایت برخی اصول ضروری هستند. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

1- مهارت خوب گوش دادن را تمرین کنید

افراد مبتلا به افسردگی بیش از هر راهکاری به دو گوش شنوا نیاز دارند. از همین رو لازم است به آن ها نشان دهید که در کنارشان هستید و ناراحتی هایشان را درک می کنید. برای این کار می توانید با جملاتی نظیر اینکه “فکر می کنم دوران سختی را پشت سر می گذاری اگر دوست داشتی می توانیم در موردش با من صحبت کنی” شروع کنید. بهتر است ابتدا روی نگرانی هایی که در مورد وضعیت روحی فرد مقابل دارید تمرکز کرده و به او نشان دهید که متوجه تغییر حالات او شده اید.

پس از این اجازه بدهید فرد مقابل آزادانه آنچه در درونش می گذرد را با شما در میان بگذارد. لازم است تمرین کنید که شنونده ای فعال باشید و هنر خوب گوش دادن خود را به نمایش بگذارید. برای مثال در حین گفت و گو ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید. در صورت نیاز گاهی دست فردمقابل را به علامت همدلی بفشارید و با سایر علائم زبان بدن نظیر تکان دادن سر نشان دهید که حرف های او برای شما مهم هستند.

2- او را برای کمک گرفتن از درمان های حرفه ای تشویق کنید

بسیاری از افراد از درمان های حرفه ای که امروزه از جانب متخصصین سلامت روان برای درمان افسردگی به کار می رود آگاهی ندارند. این افراد زمانی که به افسردگی مبتلا می شوند فکر می کنند هیچ راهی برای برون رفت از موقعیت فعلی وجود ندارد و آن ها محکوم به تحمل شرایط و مشاهده وخیم تر شدن اوضاع هستند.

در این شرایط بسیار اهمیت دارد در مورد درمان های روان شناختی و دارویی که برای بهبود این مشکل وجود دارد به فردی که دچار افسردگی شده اطلاعات بدهید، او را برای مراجعه تشویق کنید و هم چنین کمک نمایید تا بتواند درمانگر مناسبی را در این زمینه پیدا کند. روانشناسان بالینی و روان پزشکان از جمله متخصصینی هستند که به درمان حرفه ای افسردگی اساسی می پردازند.

 در اکثر موارد این اختلال از طریق درمان های غیر دارویی یعنی روان درمانی بهبود می یابد و در نتیجه نیازی به دریافت داروهای ضد افسردگی وجود ندارد. با این حال اگر افسردگی بسیار شدید باشد یا فرد تمایلات قوی برای خودکشی داشته باشد درمانگر استفاده از داروها را نیز توصیه خواهد کرد.

3- در طول درمان فرد افسرده را حمایت کنید

افسردگی باعث می شود که فرد همواره احساس خستگی مفرط کند و انرژی چندانی برای انجام کارهای روزمره نداشته باشد. همین امر باعث می شود که روز به روز منزوی تر شده و در طول روند درمان افت و خیز زیادی از خود نشان دهد. برای مثال ممکن است یک روز قبل از رفتن نزد درمانگر به شما بگوید که حوصله انجام هیچ کاری را ندارد و می خواهد نوبت خود را کنسل نماید. در این شرایط از تجربیات گذشته خودش الهام بگیرید و به این تریب به او انگیزه بدهید. برای مثال زمانی را به او یادآوری کنید که پس از جلسات احساس سبکی می کرده و اظهار داشته مشاوره برایش بسیار مفید بوده است. در نتیجه شاید این جلسه هم بتواند کمک کننده باشد.

4- مراقب سلامت روان خود نیز باشید

این که بخواهید به فردی کمک کنید تا از دوران افسردگی خود عبور کنید بسیار خوب است اما به شرطی که در این میان خود را فراموش نکنید. مراقبت از فردی که به افسردگی بالینی مبتلاست می تواند انرژی روانی زیادی را از شما بگیرد و باعث شود فشار زیادی را روی خود حس کنید. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید. در همین راستا علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی را بشناسید و زمانی که احساس می کنید خلقتان افت کرده از یک متخصص برای بهبود شرایط کمک بگیرید.

5- صبور باشید

افسردگی در روند درمان های تخصصی نظیر روان درمانی و ارو درمانی می تواند بهبود یابد. با این حال روند درمان در اکثر مواقع به آهستگی صورت می گیرد. هم چنین بسیاری از افراد باید درمان های مختلفی را امتحان کنند تا بتوانند موثرترین روش برای خود را بیابند.

علاوه بر این ها افسردگی در بسیاری از افراد به صورت دوره ای بروز می یابد. به این معنی که پس از مدتی فروکش مجددا دوره هایی از عود مجدد تجربه می شوند. در نتیجه نباید از افراد افسرده انتظار داشته باشید به سرعت پس از مراجعه به درمانگر مشکلشان بهبود یابد. لازم است انتظار تجربه مکرر علائم افسردگی در طول زمان را داشته باشید و از خودتان صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید.

6- انواع مختلف افسردگی را بشناسید

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود بتوانید رفتار درستی با افسرده ها داشته باشید این است که بتوانید ماهیت مشکل آن ها را به خوبی بشناسید. در واقع افرادی که اطلاعات و آگاهی چندانی از مشکل افسردگی ندارند نمی توانند تعامل درستی نیز با مبتلایان به این بیماری داشته باشند. در همین راستا لازم است بدانید همه افراد افسردگی خود را به یک شیوه بروز نمی دهند بلکه برخی علائم خود را در قالب رفتارهای متفاوتی بروز می دهند که از جمله آن ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

– افزایش حساسیت روانی، تحریک پذیری و ناتوانی در کنترل خشم

– ابراز خستگی مفرط و بروز مشکلات خواب

– احساس گیجی، ناتوانی در تمرکز و بروز مشکلاتی در حافظه

– تجربه برخی علائم و مشکلات جسمانی نظیر دل درد عصبی، سردرد های مکرر، کمردرد و انواع دردهای عضلانی

7- دائما به دنبال راهکار نباشید

برخی افراد زمانی که با افسردگی اطرافیانشان رو به رو می شوند فکر می کنند مشکلی پیش آمده که با ارائه راهکاری مناسب می تواند به سرعت از میان برود. این در حالی است که مواجه شدن با راهکارهای مختلف از جانب اطرافیان تنها فرد مبتلا به افسردگی را کلافه کرده و منجر به تجربه احساسات ناخوشایند بیشتر در او می شود. در نتیجه لازم است سعی کنید بیش از هرچیز به حرف های فرد مورد نظر گوش فرادهید و او را برای رفتن نزد متخصص تشویق کنید.

سوالات متداول

– اگر فرد برای مراجعه به روانشناس انگیزه ای نداشت چه کار کنیم؟

در این شرایط می توانید خودتان یا یک روانشناس در تماس باشید و اقدامات مراقبتی لازم را از او فرا بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *