کاهش وزن بعد از زایمان (ج)

درباره راه های کاهش وزن پس از بارداری چه می دانید؟ کاهش وزن و رسیدن به اندام متعادل آرزوی هر زنی است که به تازگی زایمان کرده. بارداری به خاطر تغییرات طبیعی و بعضا پرخوری های کنترل نشده، چاق کننده است و اندام مادران را به هم می ریزد اما هر زنی پس از زایمان می تواند به اندام رویایی خود دست پیدا کند. بانوان بی صبر اغلب در راه کاهش وزن پس از زایمان شکست می خورند چرا که به دنبال رژیم های سریع و غیر استاندارد می روند. این نوع رژیم ها نه تنها سبب کاهش وزن نمی شوند بلکه آسیب های جبران ناپذیری را هم به بدن وارد می کنند. اگر می خواهید به روش اصولی پس از زایمان لاغر شوید باید صبر داشته باشید، ورزش کنید، موادی که ارزش غذایی آن ها بالاتر است را جایگزین کنید و به مقدار مناسب کالری خود را کاهش دهید.

از چه زمانی میتوانم شروع کنم؟

بهترین راه برای کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی و ورزش است. مطمئنا شما بلافاصله پس از زایمان نمی توانید این دو راهکار را به کار بگیرید به خصوص اگر زایمان شما سزارین باشد. متخصصان توصیه می کنند حداقل دو ماه پس از زایمان برای گرفتن رژیم غذایی و شروع برنامه ورزشی صبر کنید.

گرچه شما حداقل تا هفته ششم نمی توانید ورزش کنید و رژیم بگیرید اما می توانید راهکار هایی سالم را برای رسیدن به اندامی بهتر به کار ببندید. این راهکار ها مقدمه ای برای کاهش وزن هستند و به کاهش سایز کمک می کنند.

راه های لاغری در ماه های اولیه پس از زایمان:

-شما در دوران شیردهی فقط به 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه خود احتیاج دارید پس به بهانه شیردهی پرخوری نکنید.
-به کمک اپلیکیشن های کالری شماری مقدار غذای روزانه خود ثبت کنید.
-روزانه 8 تا 12 لیوان آب نوشید.
-میان وعده های سالم میل کنید و مقدار غذایی که مصرف می کنید را در 6 وعده جای دهید.
-غذاهای سرشار از پروتئین را جایگزین غذاهای پرچرب کنید.
-به نوزاد خود شیر بدهید تا رحم شما جمع شود.
-خوب بخوابید و خوب استراحت کنید.
-با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم از مکمل هایی مانند آهن، امگا3، کلسیم، مولتی ویتامین و … استفاده کنید.

لاغری و وکاهش وزن پس از زایمان

همانطور که پیش تر گفته شد از 6 تا 8 هفته پس از زایمان می توانید ورزش و رژیم غذایی را شروع کنید. اما لازم نیست به خودتان سخت بگیرید و به بدنتان آسیب بزنید فقط باید صبر و پشتکار داشته باشید و مداوم و آهسته پیش بروید.

مقدار استاندارد کاهش وزن پس از زایمان هفته ای نیم کیلو است. این عدد را دست کم نگیرید. نیم کیلو در هفته یعنی دو کیلو در ماه و 24 کیلو در سال بدون سختی و فقط با پشتکار و مداومت.

برای کم کردن نیم کیلو در هفته و دو کیلو در ماه باید روزانه 500 کالری کمتر از نیاز بدنتان در یافت کنید. کاهش 500 کالری کار سختی نیست. برای سوزاندن 200 کالری اول فقط کافی است روزانه بین نیم ساعت تا یک ساعت و رب ورزش کنید. برای کاهش 300 کالری باقی مانده تنها لازم است روزانه 6 قاشق برنج کمتر مصرف کنید.

 

بهترین ورزش ها پس از کاهش وزن

پیاده روی: پیاده روی آرام به همراه کالسکه یک ورزش عالی برای مادران است چرا که هم روحیه آن ها را عوض می کند، هم آسان است و هم به همراه فرزندشن می تواند انجام گیرد.

رقص: رقص یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن است. شما با 45 دقیقه رقص می توانید حدود 200 کالری بسوزانید. خوبی رقص این است که در خانه می توان آن را انجام داد بدون هیچ امکانات خاصی.

ورزش های باشگاهی: اگر می توانید باشگاهی را پیدا کنید که قسمت مخصوص نگهداری کودک داشته باشد یا اگر می توانید فرزند خود را چند ساعتی پیش کسی بگذارید تا به باشگاه بروید پس خیلی خوش شانس هستید چرا که ورزش های باشگاهی زیر نظر مربی بهترین راه برای کاهش وزن و سایز اصولی هستند.

 

تکنیک ها و ترفند های لاغری پس از زایمان

صبور باشید: اضافه وزنی که در طی 9 ماه به وجود آمده است یک شبه حل نمی شود. پس صبور باشید و در مسیر درست جا نزنید.

آرام غذا بخورید:  پیام سیری پس از نیم ساعت به بدن می رسد به همین علت آرام غذا خوردن می تواند نقش اساسی در کاهش وزن داشته باشد.

غذاهای خانگی مصرف کنید: غذاهای آماده، غذاهای رستورانی و فست فودی، غذاهای بسته بندس شده و فراوری شده سرشار از مواد مضر برای بدن و رژیم کاهش وزن هستندو. پس اگر می خواهید کاهش وزن سریع تری داشته باشید در خانه غذا بخورید.

زیر نظر پزشک تغذیه قرار بگیرید: اگر شرایطش را دارید زیر نطر یک متخصص رژیم خود را رعایت نمایید. این روش مطمئن ترین و بهترین راه است.

 

نقش مسائل روحی در لاغری پس از زایمان

مسائل روحی نقش اساسی در افزایش و یا کاهش وزن دارند. استرس، اضطراب، نگرانی، افسردگی، به هم خوردن کیفیت خواب و … همه از عواملی هستند که می توانند بر سر راه کاهش وزن ایجاد مانع کنند. اگر شما پس از زایمان به مشکلات روحی دچار شده اید نیاز دارید که با یک مشاور مشورت کنید تا حال بهتری پیدا کنید و توان بیشتری برای مراقبت از خودتان و فرزندتان داشته باشید. مشورت با یک متخصص می تواند سریعا حال شما را خوب کند و آگاهی شما را در رابطه با دوران پس از زایمان بالا ببرد.

سوالات متداول

-چه غذاهایی برای کاهش وزن پس از زایمان مناسب نیستند؟

الکل، کافئین، غذاهای پرچرب، کربوهیدارت بیش از اندازه،

-آیا رژیم های آماده و رایگان در اینترنت می توانند به کاهش وزن من کمک کنند؟

خیر. رژیم غذایی هر فرد باید متناسب با وزن و قد و شرایط او باشد. رژیم هایی که برای تمام افراد با هر شرایطی تجویز می شوند کمک زیادی به کاهش وزن نمی کنند و بیشتر انسان را نامید می سازند.

-آیا بستن گن پس از زایمان می تواند در لاغری نقشی داشته باشد؟

بله. بستن گن های مخصوص، دارای سایز مناسب و استاندارد به جمع شدن شکم و پوست شکم کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *